追補編の中で「The One を呼んでヌメノールを沈めた」とかいう表現があって、訳をみたらイルヴァタールを指してることが分かった。辞書にも神という意味が載ってた。そうだったのか。



Blind Guardianの "Curse of Feanor" がカッコイイので意訳してみた。ホントは I は「我(われ)」とかだろうけど、メタルってことで。
長い旅の果て
暗き世界を通り抜け
俺はたどり着いた
俺にははっきり見える
怒りと痛みの中で
俺は深い傷を後に残してきた
それでも俺はたどり着いた
勝利によって真実は変えられるのだ
Taken the long way
Dark realms I went through
I arrived
My vision's so clear
In anger and pain
I left deep wounds behind
But I arrived
Truth might be changed by victory
虚無の彼方、俺の奥深くには
汚らわしい沼がある
かつては透き通る清い湖だった
しかしアルダの春は終った
警告の言葉なら俺は聞いた
いいだろう、俺の名を呪うがいい
俺は笑いつづける
後悔はない
Beyond the void but deep within me
A swamp of filth exists
A lake it was of crystal beauty
But Arda's spring went by
I've heard the warning
Well curse my name
I'll keep on laughing
No regret
No regret
冥王の目を恐れるな
俺は叫んだ、「モルゴス」と
希望は費えたが俺は復讐を誓う
俺の誓言を聞け
貴様の破滅に手を貸してやる
chorus (1):
Don't fear the eyes of the dark lord
Morgoth I cried
All hope is gone but I swear revenge
Hear my oath
I will take part in your damned fate
彼らの叫び声を俺は忘れない
光を包み隠す影のように
あの時を俺は忘れない
だが過去のことだ
時を戻すことは出来ない
振り返るな
浜辺には今も煙が見える
しかし俺はたどり着いた
復讐は俺のものだ
I will always remember their cries
Like a shadow which covers the light
I will always remember the time
But it's past
I cannot turn back the time
(I) don't look back
There's still smoke near the shore
But I arrived
Revenge be mine
貴様の破滅に手を貸してやる
俺は叫んだ、「モルゴス」と
これが俺の誓いだ
だから冥王の目を恐れるな
chorus (2):
I will take part in your damned fate
Morgoth I cried
It's my oath
So don't fear the eyes
Of the dark lord
(すぐに自由になる
魂を解き放て)
突然俺には分かった
今まで信じることのなかった予言
俺は間違っていた
同族を殺し
その血で大地を汚した
この罪から逃れることはできない
Soon you will be free
Set your spirit free
"Suddenly I realized
The prophecies
I've never believed in
My deeds were wrong
I've stained the land
And slain my kin
(Burning Soul)
There's no release from my sins
It hurts
THE CURSE OF FEANOR RUNS LONG
時間が、時間だけが教えてくれる
俺が正しかったのかどうか
怒りが燃え上がる時
俺は慈悲を忘れるだろう。
Time and only time will tell us
Tell: was I right or wrong?
When anger breaks through
I'll leave mercy behind"
貴様の破滅に手を貸してやる
俺は叫んだ、「モルゴス」と
これが俺の誓いだ
だから冥王の目を恐れるな
chorus (2):
I will take part in your damned fate
Morgoth I cried
It's my oath
So don't fear the eyes
Of the dark lord
彼らの叫び声を俺は忘れない
命ある限り影のように俺を覆う叫び
だが俺は自分の叫びも忘れない
俺のこの命が続く限り
I will always remember their cries
Like a shadow they'll cover my life
But I'll also remember mine
(And) after all I'm still alive